Vilken jävla värld vi lever i



Skollag (1985:1100)

1 kap. Allmänna föreskrifter Utbildning för barn och ungdom

2 § Alla barn och ungdomar skall, oberoende av kön, geografiskt
hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika
tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn
och ungdom. Utbildningen skall inom varje skolform vara
likvärdig, varhelst den anordnas i landet.

Utbildningen skall ge eleverna kunskaper och färdigheter samt,
i samarbete med hemmen, främja deras harmoniska utveckling till
ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar. I utbildningen
skall hänsyn tas till elever i behov av särskilt stöd.

Verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med
grundläggande demokratiska värderingar. Var och en som verkar
inom skolan skall främja aktning för varje människas egenvärde
och respekt för vår gemensamma miljö. Särskilt skall den som
verkar inom skolan

1. främja jämställdhet mellan könen samt

2. aktivt motverka alla former av kränkande behandling såsom mobbning och rasistiska beteenden.
Lag (1999:886).

(http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1985:1100&rm=1985&bet=1985:1100)




Igår hade våran klass samtal med kurat och arbetslaget.
Lärarna hade sina uttalningar, kuratorn sina och vi var tysta.
Idag fick jag verkligen dubbelmoralen rätt upp i ansiktet.
Det går bra att sitta och tala för att man ska ha respekt, kunna ta kritik etc..
- Men hur går det då sedan, när man i praktiken ska tillämpa dethär ( ? )

Idag blev jag riktigt förbannad!

När du ifrågasätter du läraren, utan att läraren svarar.
Hur ska du då ta det ? Ska man ta de som att läraren inte har något bra argument för sitt handlande och helt enkelt ignorerar eleven, eller ska man ta de som att läraren tycker fortfarande att rätten är på dennes sida och den behöver inte 'försvara' sig mot eleven.

Jag undrar bara för jag kan inte bara förstå hur man ska tänka?
Det är svårt att förstå någon, om den inte kan svara på en liten fråga ..

|_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_|


Nog om detta! Nu tänker jag ha helg.
Tog med mig videokameran hem, får se om jag blir inspererad och filmar lite ihelgen :)
Ikväll kommer mest troligen jag och Henrik fara på gymmet, ska bli så kul!! ;>
Vi får se vad som händer, somsagt. Hel del att styra upp i skolan.
Martina kommer hem ihelgen, så ska väl hinna träffa henne också :)

Hoppas alla får en trevlig helg i alla fall!
:)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0